mandag den 13. august 2012

Læsehesten rammes af 'Tour de France'-feber!

Jeg skal gøre det kort og præcist; Jeg er blevet bidt af en gal cykelrytter, og jeg kan ikke forklare hvorfor - sådan er det bare! 'Le Tour' er en gennemgang af Tour de France fra dets spæde start i 1903 og frem til 2005. Hvert løb bliver beskrevet kort med det vigtigste navne og sejre, og jeg blev simpelthen så glad for denne bog at jeg må og skal eje den! Hvis man er til det der Tour de France, så kan jeg varmt anbefale at man læser denne bog.
 
Ja, det er et leksikon fra 1994, så det er nok ikke helt up to date, men ganske god som opslagsbog.

En lille sjov bog om Tour de France 2011 - og om alt mulig andet. Meget morsom, og let læst.

Henrik Jul Hansen gennemgår Tour de France år 1997, altså året efter Bjarne Riis vandt, og han beskriver løbet i al dens skønhed etape for etape.

Denne bog beskriver Tour de France året efter den store Festina-dopingskadale, hvor en meget systematisk doping blev afsløret. Henrik Jul Hansen viser i denne bog, at det der med doping ikke bare er så lige til som man skulle tro. Der er så mange aspekter i det, at man alt for nemt konkludere at alle cykelryttere er nogle 'doping-svin'. En meget interessant bog, som selvfølgelig også omhandler cykelløbet, Armstrong's første sejers år (han vandt løbet 7 gange) og Jul Hansens ophold i det franske under hele løbet.

Den gale cykelrytter har atter fået mig til at hente en ordentlig stak cykelbøger på biblioteket, så 'Tour de France'-feberen raser stadigvæk i min verden. Læser for øjeblikket 'Tusind meter til lykken'.

Ingen kommentarer: