søndag den 12. august 2012

Læsehesten tager tilløb.

Det tog en hel del tid at få læst 'Fortællinger om natten' af Peter Høeg, hvilket jeg havde frygtet, men det skyldtes nu mest, at der kom en flytning i vejen, og den tog som bekendt hårdt på mig. Da jeg læste 'Elefantpassernes børn' tog det mig en krig at komme igennem den, fordi skrivestilen var så anderledes end jeg har været vant til. I 'Fortællinger om natten' er det er lettere skrivestil, og jeg kan faktisk huske en stor del af handlingen uden besvær. Det kniber lidt med Elefantpassernes børn'. I 'Fortællinger om natten' skriver Peter Høeg 7 forskellige historier, som alle foregår om natten den 29. marts 1929 (hvis jeg ikke husker meget fejl), og hver enkelt historie har en pointe. Da det er korte historier med hver sit tema (om man vil) gør det læsningen en hel del nemmere. Man skal ikke huske 300 siders handling fra ende til anden, men hver enkelt historie, og det gjorde altså bogen meget læsevenlig. Jeg kunne nok godt have læst bogen på meget kortere tid, men der kom som sagt en masse i vejen. Jeg er ret sikker på, at jeg vil læse bogen igen på et senere tidspunkt.

Bogen '101 råd til motivation' var en lille "selvhjælpsbog" om hvordan man motiverer sig selv. Enkelt råd viste sig at være meget nyttige, mens andre virkede lidt for "over-doing-it". Dog en ganske fin lille bog, som ikke er særlig svær at tygge sig igennem.

Bogen 'Hvordan du siger nej uden skyldfølelse' var altså så malplaceret som den kunne være. Jeg kunne ikke forholde mig til særlig meget i den, og jeg tænkte, at den ville blive et helvede at få læst færdig. Så jeg droppede at læse den færdig. Og godt for det, for den var altså ikke passende til mig og situationerne i mit liv - det er i hvert fald sådan jeg føler det. Derfor sprang jeg på biblioteket, og fik hentet 'Peter Pan' hjem. Det er en børnebog, men hvem kender ikke historien om Peter Pan? Jeg havde genset filmen 'Finding Neverland' kort forinden, og så blev jeg altså en smule nysgerrig efter at læse bogen 'Peter Pan'. Jeg tror faktisk aldrig at jeg har læst den. Bogen var selvsagt utrolig let at læse. Jeg brugte vel en lille time på at læse den - men det var nu alligevel lidt hyggeligt, at gå lidt i barndom igen ;)

Ingen kommentarer: