torsdag den 25. september 2014

Boganmeldelser - de få jeg har fået læst i år

Pan's hemmelighed af Michael Katz Krefeld.
En paperback bog som kunne købes sammen med et dameblad i juni måned. Jeg læste bogen på én dag. Trængte til at slå hjernen fra, da jeg havde en længere togtur foran mig efter en dejlig, men følelsesladet weekend. Bladet have jeg købt til udrejsen, skimmet det igennem på få minutter og kastet det ned i tasken. Da jeg skulle hjem kom jeg i tanke om bogen. Jeg læste fra jeg havde sat mig i toget omkring kl. 13 til jeg gik i seng omkring kl. 02.30 - kun afbrudt af omstigning fra tog til bus, gåturen hjem fra rutebilstationen, aftensmaden og en let udpakning af min kuffert. Bogen er en krimi, og jeg kan faktisk ikke huske hvad den handlede om. Det kunne tyde på at jeg skulle læse den en gang til. Noget tyder på at det lykkedes mig at slå hjernen fuldstændig fra den dag!

Den uendelige historie af Michael Ende.
Et eventyr fra min barndom. Jeg har set filmen(e) mens jeg gik i folkeskole. Det var dengang man blev tosseglad, når ens klasselære kom ind i klassen med et tv på rullestativ. Så vidste man at der ikke skulle undervises særlig meget. Jeg syntes rigtig godt om filmen, især dragen. Tænk at have sådan en stor, hvid drage! Sidste år var bogen på tilbud i den lokale boghandel, og jeg fik den købt. Jeg påbegyndte også at læse den, men blev afbrudt fordi jeg kastede mig over det ene broderi efter det andet, og derfor ikke havde tid til at læse. Da jeg holdt sommerferie i år fik jeg den endelig læst. Det er et dejligt, eventyrligt univers at læse om, og på trods af, at jeg har set den på film, så kunne jeg ikke huske ret meget. Andet end hvordan de forskellige hovedpersoner så ud. I hvert fald så nogen lunde. Det var absolut ikke en skuffelse at læse bogen.

Forfulgt af Mahtob Mahmoody.
Mahtob er datteren fra bogen/filmen 'Ikke uden min datter'. Jeg har set den film et par gange, men jeg syntes at det kunne være interessant at få datterens historie. Og det gør man i denne bog. Flugten fra Iran og hendes far har fyldt rigtig meget i hendes liv, og sat rigtig mange begrænsning for hende. Og alligevel har hun fået skabt sig et liv med de ting, som hun havde lyst til. Jeg var fanget af bogen fra start til slut, og til tider kunne jeg endda mærke den frygt hun har følt igennem årene. Det giver et helt andet billede end det man ser i filmen. Det meste af bogen foregår efter begivenhederne i filmen, og det synes jeg godt om. Beskrivelserne af hvor meget hendes mor arbejde for at sprede budskabet om deres oplevelser i Iran og deres flugt, og hvor meget moderen engagerede sig i andre familier med samme skæbne (eller hvor barnet var kidnappet til et andet land) har fyldt rigtig meget i hendes liv. Til tider har det virket som om, at det har været for meget. Mahtob så aldrig sin far igen. Han døde får nogle år siden.

Det sidste brev fra din elsker af Jojo Moyes.
Jamen - where to start? Kan du sige chick lit/pladderromantisk bog! Det starter med et brev fundet i en mappe i 2003. Brevet er skrevet i starten af 60'erne. Bogen er skrevet i datid (60'erne) og nutid (2003), og det fungere bare så godt! I 60'erne indleder en journalist en affære med en gift kvinde, som tilhører de finere kredse i London. Hendes mand arbejder med minedrift og hun er hjemmegående. Journalisten bringer passion og kærlighed ind i hendes liv. I 2003 følger vi en kvindelig journalist, som har en affære med en gift mand, der arbejder som forfatter. Hun kan ikke finde ud af hvor meget han holder af hende, analysere hans sms'er til hudløshed og er tosse jaloux når han skal noget med konen og børnene. Tilbage i 60'erne beslutter kvinden sig for at stikke af sammen med sin elsker, men køre galt på vej der hen og kan ikke huske en pind, da hun endelig vågner af sin koma. Og langsomt bindes de løse ender sammen igen. Jeg kunne slet ikke lægge den fra mig. No wonder, at den har fået prisen 'Romantic novel of the year' i 2011. Hvis den dog bare var fortsat i en uendelighed!