tirsdag den 23. september 2014

Tirsdags klumme.

Jeg har fundet nogle skriblerier, skrevet for et par år siden, på min computer og efter at have læst et lille udpluk, fik jeg en idé! Jeg vil bruge disse finurlige skriblerier til at lave en ugentlig klumme - der af overskriften: Tirsdags Klummen. Men inden jeg begynder at publicere mine lidt spøjse tekster, så er baggrunden for dem vist nok på sin plads. Ellers kan det nok virke en smule mærkeligt.

Jeg har altid elsket at skrive. Der ligger op til flere ideer - både i fysiske mapper og i mapper på computeren. Og der kommer løbende flere til. Da jeg gik på Teaterhøjskole fik jeg bl.a. undervisning i skrivekunst, og der var der en øvelse, hvor vi skulle skrive en kort tekst ud fra en ting, et begreb, et sted o.l. - og det vel at mærke uden at tænke over det vi skrev! Jeg har siden hen modificerede øvelsen, og en aften i 2010 satte jeg mig for at skrive en tekst hver dag i en ubegrænset tidsperiode. Så jeg kastede mig over opgaven, afsatte en time hver aften til denne øvelse og skrev og skrev og skrev. Jo mere jeg skrev, jo bedre blev jeg til at holde mig inden for de afsatte 60 minutter, og nåede sådan cirka at skrive 4 A5 sider pr. gang.


Teksterne handler om alt og intet; Jeg har vitterligt slået hjernen fra, og bare ladet pennen glide hen over papiret, for - ja, jeg skrev det hele i hånden (noget senere, da jeg blev træt af øvelsen, skrev jeg hele mollevitten ind på computer). Jeg ser det ikke som en dagbog  med erindringer eller noget i den retning, men nærmere som et øjebliksbillede fra den pågældende dag, hvor teksten er skrevet. Nu hvor jeg har læst et par tilfældige tekster, så kan jeg faktisk godt huske hvad der inspirerede mig de dage. Jeg har tænkt mig, at jeg vil udgive dem på bloggen i deres oprindelige form, uden at ændre så meget som et komma. Uden at have gennemlæst alle teksterne på nuværende tidspunkt har jeg tænkt mig at overholde dette. Såfremt jeg mener at noget nok har bedst af, at blive slettet eller ændret, så vil det fremgå i starten af klummen, hvis der er sket ændringer.

Den første klumme rammer bloggen Tirsdag den 30. september. 
På snarligt gensyn, og god læselyst!

Ingen kommentarer: