torsdag den 30. december 2010

Madonna.

Jeg har undret mig lidt over hvordan Madonna's karrierer begyndte. Hvad var hendes første single? Hun har jo altid været på popstjernehimmelen lige så længe jeg kan huske. Men hvad er historien om Madonna's 'rise to fame'?



'Everybody' var Madonna's allerførste singleudspil efter at hun skrev kontrakt med Sire. Singlen blev udgivet i oktober 1982. Madonna's debutalbum hed kort og godt 'Madonna'. På det album kan man, foruden 'Everybody', finde numre som 'Borderline', 'Holiday' og 'Lucky Star'.

Da Madonna udgav albummet 'Like a Virgin' i 1984 gav det hende verdensomspændende berømmelse. Hvem husker ikke musikvideoen til singlen 'Like a Virgin' hvor hun danser rundt på en gondol i Venedig? Udover titelsangen kan man også finde sange som 'Material Girl' (den sang som Tammie fra Paradise bruger i sit forsøg på at lave en sang), og den smukke single 'Love don't live here anymore'.

I 1985 kunne man opleve Madonna på det hvide lærred i filmen 'Desperately seeking Susan'. Den film har jeg i hvert fald set mindst én gang. Madonna begyndte at date skuespilleren Sean Penn samme år, og parret blev gift på hendes fødselsdag i selvsamme år. Madonna har fødselsdag den 16. august. Madonna kunne også opleves i både Penthouse og Playboy magasiner i 1985. 

I 1986 udgave Madonna sit tredje album, 'True Blue', hvor man kan finde sange som 'Papa don't preach' (samme sang som Kelly Osbourne genindspillede), 'Open your heart' og 'Live to tell'. Madonna medvirkede i endnu en film, 'Who's that girl', i 1987. 1987 var også året hvor Madonna søgte om skillesmisse fra Sean Penn. Skillesmissen gik igennem i 1989.

Musikvideo til 'Open your heart', hvor hun er iført sort undertøj, og hvor en meget ung mand ser hende optræde i en stripclub.



I 1989 udgav Madonna albummet 'Like a prayer', hvor musikvideoen til titelsangen blev meget udskældt i katolske kredse. På dette album finder man sange som 'Express yourself' og 'oh father'.

I 1990 kunne Madonna igen opleves på det hvide lærred i filmen 'Dick Tracy'. Madonna udgav soundtracket til filmen, hvor singlen 'Vogue' er at finde. Jeg må indrømme at jeg tit har stået på et dansegulv et eller andet sted og danset 'vogue'.

I 1992 udgav Madonna albummet 'Erotica'. Jeg kan huske da musikvideoen til sangen 'Erotica' fik premierer i Danmark. Ole Stephensen var vært i 'Eleva2eren' på TV2, og gennem hele udsendelsen lovede de, at de ville vise Madonna's nye video. Lige inden sagde Ole 'Ja, her er Madonna's nye video så' og så holdt han en VHS-maskine frem. Når jeg ser musikvideoen til 'Erotica' igen, så kan jeg godt forstå at den blev vist så sent på dansk tv - for den blev vist til allersidst i 'Eleva2eren' den aften. Sangene 'Deeper and deeper' og 'Rain' er også at finde på albummet.

Jo mere jeg læser om Madonna, jo mere kan jeg genkalde mig lyden af hendes musik gennem årene. Der er selvfølgelig stadigvæk en masse at skrive om, men fortsættelsen følger i et andet indlæg. En ting er dog helt sikkert: Uanset hvilken musik man er til, og uanset hvornår man er født, så kan man simpelthen ikke komme udenom Madonna!

1 kommentar:

chili sagde ...

Madonna é en underbar artist fast inte Live:( Happy new year!!:)