mandag den 15. august 2011

Læsehesten.

 Jeg har fået opdateret min læseliste (se under fanen 'Læsehesten'). Jeg har fået læst en hel del indenfor de sidste to måneder. 'Elefantpassernes børn' af Peter Høeg var en kende drøj at komme igennem, men jeg fik den da læst. Det er dog ikke en bog, som man skal kaste sig over, hvis man bare lige vil hyggelæse. Jeg har dog besluttet mig for, at læse andre bøger af Peter Høeg på et tidspunkt - ene og alene pga det faktum, at jeg skal have gennemskuet hans skrivestil - for i 'Elefantpassernes børn' virker den meget, meget sær, og men også på sin vis genial. Jeg skal slet ikke beskrive den kort, for der sker så meget, og skrives om så meget i bogen, at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte eller hvor jeg skal slutte. Men lad mig bare sige, at den unge knægt altså virker alt for vis til at være en ung knægt!

 'Sover med ånder' - det var hyggelæsning, skrevet af en kvinde, med ganske få træk tilbage til 2. Verdenskrig og så noget romantik! Men ganske fin bog.

 Puha! Den bog satte altså mange tanker igang - både om at være kvinde, være datter og være til i denne verden! Men anbefales det må og skal den!

 Så kastede jeg mig over Fay Weldon, og jeg blev ikke skuffet. Hendes bøger handler om kvinder, om at finde sig selv, sin plads i verdenen, og om skam, dumheder, lyster, evner osv.!

 'Støvbold' gennemgår en kvindes graviditet, pudsige påfund om en pludselig opståen trang til frihed, blandet med hekseri og det biologiske, som sker i en gravid kvindes krop. Igen, en kvindebog, som man sagtens kan læse igen og igen.

Dette var nok den mærkeligste bog af Fay Weldon - ud af de 3, som jeg har fået læst. Bogens handling og plot er såmen meget godt, men slutningen bliver sindssygt forhastet, og det er jeg altså ikke tilhænger af. Jeg har dog haft lejlighed til, at diskuterer Fay Weldons forfatterskab ganske kort, og Fay Weldon kan altså tage røven godt og grundigt på læseren. Ikke at det er en dårlig ting, men det bliver nogle gange lidt for meget. Fay Weldon er bestemt en god forfatter, og forstår at skrive bøger, så hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med hende, så gør det!

Jeg har også fået læst bogen 'Med underkop' som Naser Khaders kone har skrevet om livet med en muslimsk svigermor - og selvfølgelig også om alle de ting, der påvirker Khader-familiens liv, nu hvor Naser er politiker. Det er bestemt en god bog, hvis man gerne vil have lidt indsigt i mødet mellem to kulturer ;)

Ingen kommentarer: