tirsdag den 16. august 2011

Tanker, som tænkes, men som ikke nytter noget.

Da jeg var i Århus i går eftermiddags, blev jeg overvældet af en masse tanker omkring mit studieliv - både fra tiden mens jeg læste til klinikassistent, og da jeg gik på universitet i København. Jeg havde det virkelig godt, da jeg gik på tandlægeskolen i Århus, omend uddannelsen ikke var særligt krævende, sådan rent teoretisk. Men jeg elskede den livsstil at tage til Århus hver dag, lære om tænder o.l. og bare være en del af den myretue, som jeg synes kendetegner sig ved, at være studerende. Da jeg gik på Panum i København var det ligeledes en myretue, men jeg fandt ingen glæde ved det. Måske fordi det hele var så anderledes end jeg havde drømt om? Måske fordi jeg følte mig så isoleret - tiltrods for at jeg vimsede rundt i selvsamme myretue, som jeg mente var så fantastisk? Jeg gik og tænkte på det alt sammen i går, mens jeg gik rundt i universitetsparken i Århus, og jeg overvejede om jeg "bare" skulle have skiftet studieretning, i stedet for at have kastet det hele fra mig? Så ville jeg ikke sidde i den suppedas, hvori jeg sidder nu. Så ville jeg ikke skulle kæmpe med arbejdsskadesag, pengesager (i hvert fald ikke i så udbredt grad som jeg gør nu), eller føle mig fanget i den tidslomme, som jeg føler, at jeg befinder mig i nu. Men på den anden side, så var tiden nok ikke rigtig til, at jeg skiftede studieretning. Jeg tvivler på, at jeg  - med mit sind, mit humør og med den nytteløshed, som jeg så alle vegne - ville have fundet en glæde ved et andet studie. Det ville sikkert bare have ført til endnu en fiasko. Og det nytter ikke noget, at tænke på alt det nu. Nu sidder jeg i denne suppedas - nu kæmper jeg kampe på alle fronter - og så hjælper det overhovedet ikke, at se tilbage. Det, der engang var, kommer ikke igen.

Det var skønt, at blive mindet om en god tid i Århus - det kan ingen tage fra mig - og det vælger jeg, at fylde mit hoved med. Hvis jeg kan finde den lykkefølelse et andet sted, ved andre gøremål her i livet, så vil jeg holde fast i den. Jeg tror ikke, at et bestemt sted, en bestemt uddannelse, kan give mig den følelse - det er nærmere hvad jeg tillægger mine gøremål af betydning, som kan fremkalde den følelse. Om jeg nogen sinde finder en 'myretue' her i livet, hvor jeg kan vimse rundt og føle mig godt tilpas, ved jeg ikke, men jeg vil lede efter den.  I dag (her til morgen) ser jeg det som meningen med livet.

Ingen kommentarer: