onsdag den 12. januar 2011

Aftenshowet på DR1 tirsdag aften.

 Jeg sad klistret til skærmen i går aftens, da Aftenshowet blev sendt, for de havde jo bebudet at der ville være klip fra Oprah Winfrey's interview med Jackson Familien og Michael Jackson's tre børn. Og de vidste også et par klip fra det interview (klip som jeg har set på nettet tidligere), og jeg var glad, fordi DR gjorde sig den ulejlighed at vise disse klip på dansk tv, men også trist, fordi det selvfølgelig minder mig om, at Michael Jackson er død. Men jeg så det. Og nej, det var ikke en behagelig oplevelse. Hvorfor? Fordi der sad en narhat af en musikanmelder i studiet, og lukkede en masse mundlort ud, både imellem og mens de famøse videoklip blev vist.

 Da videoklippet med Katherine Jackson blev vist, sagde musikanmelderen, Erik Jensen fra Politiken, efterfølgende, at Katherine - ved at medvirke i dette interview - kunne promoverer sin bog om Michael Jackson, 'Never can say goodbye'. Erik Jensen sagde "...interesser blandet ind i noget følsomhed, som sædvanligt, når det gælder Jackson Familien".

Jeg er godt klar over, at det er Hollywood, og at Familien skal tjene lidt håndører til dagen og vejen, men jeg finder det forkasteligt, at påstå, at Katherine bruger sin medvirken udelukkende til, at lave reklame for en bog. Hvad så, om hun har skrevet en bog om Michael Jackson? Hun er hans mor, så hvorfor skulle hun ikke skrive en bog?

Efter at videoklippet, hvor Joe Jackson fortæller, at ja, han gav Michael tæsk med en rem, siger den kære musikanmelder, at Michael Jackson jo sagde, da han blev interviewet af Oprah Winfrey i 1993, at der udover at få tæsk og blive svinet til og ydmyget, blev han "også seksuelt misbrugt, mente han, sagde han". Jeg så det interview dengang i 1993, og jeg har det videobånd, så jeg har set det mange gange! Jeg må vist være blevet døv, for jeg høre IKKE Michael Jackson sige, at han blev seksuelt misbrugt af sin far. Jeg har også set Martin Bashir dokumentaren på TV, og der hørte jeg heller IKKE Michael Jackson sige, at han blev seksuelt misbrugt af sin far.

At Joe Jackson ikke lige er billedet på en dejlig far, kan vi hurtigt blive enige om, Erik Jensen, men hvordan kan du sige, at der er noget underligt over det videoklip, hvor Joe fortæller at han brugte en rem til at tæske Michael med? Joe Jackson benægter det jo ikke! Og hans kropssprog viser jo helt tydeligt, at han går i forsvarsposition, og ikke vil at man skal beskylde ham for at have gjort noget forkert. Han benægter ikke, at han gav sin børn tæsk. Han forklarer også hvorfor. Hvis han havde benægtet og sagt, at det var noget værre fis, som aldrig havde fundet sted, så ville det være underligt. Når han ikke benægter det, hvad underligt er der så i det?

Jeg skal ikke forsvare Joe Jackson, for han er ikke lige en far-type, som jeg ser op til, men han er Michael Jackson's far. Michael Jackson sagde til Oprah tilbage i 1993 "I love him, but I don't know him". Og selvom ens far måske ikke har været jordens blideste lam, så kan man godt elske sin far alligevel.

En ting kunne jeg dog være enig med Erik Jensen i, og det var glæde ved at se, at det går godt for Michael Jackson's børn. Men den glæde, som jeg har haft i mig i næsten en hel time (fra kl. 19 til kl. ca. 20) blev afløst meget, meget hurtigt at vrede, sårede følelser, forsvarsposition og skuffelse over, at jeg ikke kunne få oplevelsen af, at se disse videoklip uden, at en eller anden idiot skulle sidde og gøre sig klog på Familien Jackson og Michael Jackson. Der er blevet sagt og skrevet så ufatteligt meget negativt om både Familien og i særdeleshed også om Michael Jackson, så kunne vi ikke bare - for en gangs skyld - opleve, at der kan bringes nyt om Jackson-klanen uden en masse fnidderfnadder-snak!?! 

Du kan se Aftenshowet fra tirsdagen aften her. Billederne i dette indlæg er screenshots fra programmet.

Ingen kommentarer: