torsdag den 13. januar 2011

Kreativitet.

 Jeg har skabt et lille hjørne ud i entreen med mine egne malerier. Billederne er hængt op for at jeg kan kigge lidt på dem engang imellem, og bedømme om de nu også er helt færdige. Jeg er ikke jordens bedste kunstner, men jeg kan godt li at male og skabe lidt forskellige ting. Det starter altid med en ide, men resultatet bliver meget anderledes, end jeg først havde forestillet mig.

 Dette kalder jeg 'Breaking free from destruction'. Først hed det bare 'Destruction' men jeg syntes det blev lidt for dystert. Billedet er stadigvæk dystert, men lige nu ser det sådan ud. Min ide var, at støbe min egen hånd i gibsgaze og så lave billedet, så det så ud som om, at hånden kom op igennem lærredet. Da jeg havde støbt min hånd, og med en del besvær fik den til at sidde fast på lærredet, lagde jeg den til tørre ovenpå min rumdeler. Der kunne Better nemlig ikke hoppe op. Troede jeg. Better blev senere rigtig glad for, at tage sig en lur ovenpå rumdeleren, og der gik faktisk et stykke tid, før jeg opdagede, at det var gået ud over hånden. Better havde trykket fingrene helt flade, og det ærgrede mig, for hvad skulle jeg så gøre med det billede? Jeg havde nemlig ikke mere gibsgaze. Jeg begyndte at male billedet med lidt forskellige farver. Jeg malede billedet om et par gange, men jeg var overhovedet ikke tilfreds. Resultatet af Betters ødelæggelse gav mig dog en ny ide. Det var ikke et fint billede, hvor der så smukt var støbt en hånd - det var destruction. Jeg gik i gang med en rulle ståltråd, for at forsøge at lave pigtråd. Men det var ikke helt så nemt. Det sølle resultat af mit pigtrådsforsøg affødte dog en ny ide. Ståltråden blev viklet ind i hånden på kryds og tværs, og så var det alligevel en hånd, som brød fri. Derfor blev titlen 'Breaking free from destruction'.
 
 Dette billede kalder jeg 'Creation is everything'. Ideen er taget fra et billede, hvor nogle bogstaver danner ordene 'You are what you create'. Først ville jeg have en lys baggrund, som blev lidt for lyserød. Ordene ville jeg male med en lilla nuance, men det virkede slet ikke efter hensigten. Så jeg gik i krig med mine malebøtter, og ja, der er brugt rigtig meget maling (men det er bare sådan noget billigt noget fra Harald Nyborg). Det eneste, som jeg faktisk er tilfreds med på billedet, er mine initialer (nederst i venstre hjørne).

 Disse to billeder er mine første forsøg med, at male. Det øverste, 'Forårsbillede', skulle egentlig have været dystert med en sort/orange himmel og efterårslandskab. Men B syntes, at det blev for deprimerende, så jeg malede det om. Jeg har faktisk brugt rigtig lang tid på dette billede, men jeg synes ikke, at jeg kan få noget forårsbillede frem. Måske er der bare ikke bevægelse i billedet? Men nu hænger det på væggen, så nu må jeg se om det nogen sinde bliver færdigt.
Det nederste billede var egentlig bare tænkt som en prøveklud, da jeg havde købt nogle små plastikplader med forskellige mønstre på. Jeg har ikke givet det et navn. Og jeg ved ikke om jeg maler det over en skønne dag.

 Denne fisk/dette ur er købt i Tiger så jeg havde noget at lave. Det har dog ligget i min kreativ-kasse i meget lang tid, og til sidst blev jeg lidt træt af, at se på det. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op med den. Den er mere sjælden end køn, synes jeg, men indtil videre får den lov til at stå på emhætten i køkkenet.

Denne maske er også købt i Tiger, og den har også ligget meget længe i min kreativ-kasse. Det er ikke det mest gennemtænkte look, og jeg ændrede også mening et hav af gange, mens jeg malede med sølv. Men nu hænger den da på væggen, så kan jeg gå og bedømme den i nogen tid, og evt. lave den om.

Selvom jeg stadigvæk er i tvivl mht. alle disse ting, så har jeg hygget mig med, at male, for det er faktisk meget rart at fordybe sig i farver og ideer. Jeg har også lært, at et billede ikke bare kan males i løbet af en dag, da jeg jo har ændret en del på mange af tingene løbende. Hvis jeg bliver ved med at male, og forsøge mig med forskellige motiver, så ved jeg, at jeg bliver bedre. Lige nu har jeg godt nok ikke flere lærreder eller særlig meget maling tilbage, men det er der jo råd for. Jeg kan jo altid tage i Harald Nyborg, hvis de altså stadigvæk har lærreder og hobbymaling ;)

For at Better ikke skulle kunne sove på billederne og få maling på sig, har jeg brugt min ovn ude i køkkenet til, at opbevare billederne i, når de skulle tørre. Altså, jeg har ikke haft ovnen tændt - billederne har bare ligget på en bageplade. Nu må jeg hellere få gjort ovnen ren, så maden ikke lugter af maling.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg elsker også at male selvom jeg ikke er så god til det igen.
Og jeg har rigtig mange læggende hvor jeg bare har malet baggrunden i de farver jeg gerne vil have det og kan ikke rigtig komme videre.

Jeg kan faktisk bedst lide din maske, ser rigtig godt ud med sort og sølv

Mona sagde ...

Tak for det. Det er rart, at det ikke kun er mig, som går kold i malerierne ;)