tirsdag den 11. januar 2011

Godmorgen folks!

Det der med, at gå tidligt i seng kan godt have sine ulemper. Bl.a. vågner man sindssygt tidligt, og kan ikke lave andet, end at zappe tv. Det kan så være en fordel, når TV2 har programmet '60 Minuts' kørende på dette tidspunkt. Det var nemlig en virkelig spændende udsendelse, som satte en masse tanker i gang.

Jeg har ofte set dette program rigtig meget da jeg var yngre, men der blev det også vist på TV2 omkring midnat eller deromkring. Jeg har dog altid været vild med indholdet og måde det bliver bearbejdet på, og heldigvis har det ikke ændret sig (selvom det er over 10 år, at jeg så programmet regelmæssigt!). Denne udsendelse handlede først om den økonomiske situation i staten Illinois, USA, hvor der er kæmpe underskud på budgetkontoen. Det var så ikke helt så spændende, men krisen kradser jo alle steder, så det er jo kun naturligt, at tage det med.

Det, som virkelig tiltalte mig, var belysningen af en meget ekstrem hukommelse, som nogle ganske få mennesker er i besiddelse af. En forskningsgruppe har undersøgt disse individer, for at klarlægge hvorfor de har så fantastisk en hukommelse, for disse få mennesker kan huske alt hvad der er sket, hver eneste dag af deres liv! Og jeg siger jer, det var helt vildt at høre dem remse ting og sager op, hvis bare de blev spurgt om hvad der skete på en bestemt dato.

Jeg har altid syntes, at min hukommelse er god - og det er den sikkert også når man sammenligner med den almindelige befolkning - men efter at have set disse mennesker med denne uhyre præcise hukommelse, føler jeg mig ramt af udbredt hukommelsestab! På den anden side er jeg glad for, at jeg ikke kan huske hver eneste dag i mit liv, for jeg kan forestille mig, at det hæmmer en i forhold til andre mennesker. Dette gavn de medvirkede også udtryk for, men generelt var de godt tilfredse med deres enorme hukommelse. Men prøv lige at huske tilbage i dit liv, på alt det som du kan huske sådan lige nu og her - og prøv så at forestil dig, at du kan huske hver eneste dag; hvad du har spist; hvad du har talt om; hvad du har set på tv; hvilket sportshold, som vandt eller tabte en kamp; hvilken ugedag den 17. januar 1993 var; osv. osv. osv. Det er sgu da ekstremt!

Personerne, som har denne "gave", fortalte i programmet, at de organiserer alle deres minder, sådan at de ikke bombarderes med tanker konstant. Almindelige mennesker modtager samme portion information hver eneste dag, men "almindelige" menneskers hjerner sorterer og smider det "ligegyldige" information væk. Dette er ikke tilfældet for de hukommelsesdygtige - de lager al informationen i hjernen et eller andet sted, og kan så kalde det frem, hvis det lige bliver nødvendigt. De kan vel kaldes for omvandrende leksikons - i hvert fald over deres eget liv. Det er virkelig fascinerende, men også lidt skræmmende, synes jeg. Det bliver dog spændende, at følge forskningen på dette område i fremtiden.

UPDATE: Hvis du gerne vil se lidt nærmere på denne form for hukommelse, kan du kigge med her

Ingen kommentarer: